۳۷۷۶

گزارش «صبح‌نو» از مستند تبلیغاتی سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و حواشی ‌آن

به سبک ویدیوهای اینستاگرامی

دوشنبه گذشته مستند تبلیغاتی سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از رسانه ملی پخش شد. اولین سری از فیلم های مستند کاندیداهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری متعلق به او بود. طبق جدول قرعه کشی شده برنامه‌های نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هر کاندیدا می تواند دو مستند از خود با مدت زمان ۳۰‌دقیقه برای پخش آماده کند. دومین

دوشنبه گذشته مستند تبلیغاتی سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از رسانه ملی پخش شد. اولین سری از فیلم های مستند کاندیداهای سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری متعلق به او بود. طبق جدول قرعه کشی شده برنامه‌های نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، هر کاندیدا می تواند دو مستند از خود با مدت زمان ۳۰‌دقیقه برای پخش آماده کند. دومین مستند متعلق به عبدالناصر همتی است و سومین مستند نیز به محسن رضایی اختصاص دارد. چهارمین مستند درباره سعید جلیلی خواهد بود و پنجمین اثر نیز با موضوع زندگی حجت الاسلام رئیسی پخش خواهد شد. محسن مهرعلیزاده و علیرضا زاکانی نیز به ترتیب نفرات بعدی هستند که فیلم های مستند راجع به آن‌ها روانه آنتن خواهد شد. همچنین دور دوم این فیلم های مستند با یک روز وقفه و پس از برگزاری اولین مناظره با همین ترتیب از هجدهم خردادماه پخش خواهد شد. با این تفاوت که در روزهای ۲۱ و ۲۵‌خردادماه نیز مستندها به‌دلیل پخش مناظره میان کاندیداها پخش نخواهند شد.

از سال‌ها پیش بسته تبلیغاتی مشخصی برای نامزدهای انتخابات 
ریاست جمهوری تعیین شد. تا چند سال پیش که فضای مجازی مثل امروز در کشور گسترده و کاربران زیادی نداشت، رسانه ملی اولین و مهم‌ترین تریبون تبلیغاتی نامزدها بود. البته تاحدودی و به عقیده بسیاری از اهل فن، هنوز هم سیما مرجع اصلی تبلیغات انتخاباتی است. در بسته تبلیغاتی متنوعی که به نامزدها تعلق می‌گیرد، هر نامزد اجازه تولید و پخش دو مستند تبلیغاتی را هم دارد. این مستندها البته برخلاف دیگر برنامه‌های انتخاباتی سیما، توسط تیم هر نامزد تولید خواهد شد. یعنی ستاد تبلیغاتی هر نامزد باتوجه به چارچوب‌های مرسوم و البته سلیقه تکنیکی و محتوایی خود، این مستندها را تولید و به رسانه ملی تحویل می‌دهند. از این رو بود که از سال‌های پیش مستندهای تبلیغاتی نامزدها همواره یکی از بخش‌های جذاب تبلیغاتی آن‌ها بود. به همین خاطر نامزدها سعی کردند از فیلمسازان شناخته‌شده‌ای برای تولید مستندشان استفاده کنند که هم خروجی باکیفیتی داشته باشد و هم از نام آن سینماگر بهره برده باشند. حالا و با این تفاسیر، اولین مستند تبلیغاتی که متعلق به سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی است به روی آنتن رفت. مستندی که حواشی بسیار زیادی ایجاد کرد. اخیرا  با علی ملاقلی‌پور درباره این عرصه گفت‌وگو کرده بودیم که او گفته بود: «تولید چنین فیلم‌هایی حتما  تأثیر دارد. مردم دوست دارند کاراکتری را که ادعا می‌کند توان ریاست‌جمهوری دارد، بیشتر بشناسند، از این نظر که نگاه و دغدغه‌هایش چیست؟ راه‌حل‌ها و برون‌رفت‌هایش چیست؟ اصلا  در این مورد عملی انجام داده یا تصور می‌کند که باید برود و آن نقطه بالا بنشیند؟ آیا در حوزه‌های میانی، فعالیت و حرکات خودجوشی داشته؟ این رویکرد در حوزه مستندسازی بیشتر جواب می‌دهد، چون مردم دوست دارند با شخص حقیقی کاراکتر و حرف‌هایش روبه‌رو شوند. این نگاه در مستندهای مصاحبه‌محور درنمی‌آید. بلکه باید مستند آرشیو داشته باشد، یعنی شخصی که کاندیدا می‌شود، اگر گذشته‌ای با دو عکس یا دو فیلم داشته باشد، یا حتی نداشته باشد، مستندساز باید برود با او مصاحبه بکند که شما در شهر یا محله‌ای، استانی یا حوزه‌ای، آیا موفق بوده است؟! همین نگاه می‌تواند مواد و متریال لازم را به مستندساز بدهد؛ بنابراین ساخت فیلم تبلیغاتی در حوزه مستند بیشتر جواب می‌دهد.» نام شماری از کارگردانان شناخته‌شده سینمای ایران با «سینمای انتخابات ریاست‌جمهوری» گره خورده و حتی برای کاندیداها فیلم ساختند. انتخابات به‌عنوان مهم‌ترین ابزار سیاسی مسالمت‌آمیز برای اداره کشور مطرح و مشارکت مردم در امور کشور سرلوحه آن است؛ ازاین‌رو سیاستمداران برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری در تلاشند تا برای تاثیرگذاری بر مشارکت مردم در انتخابات، تبلیغات و معرفی بهتری از بلندگوی رسانه‌های مختلف داشته باشند و از این طریق، مردم را به شرکت در تعیین سرنوشت خود تشویق بخوانند. ترفندهای هنری در ساخت فیلم‌های تبلیغاتی از سوی چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری به‌خوبی توانسته میان هنرمندان و مردم جا باز بکند.

مدل‌های مرسوم
مستندهای تبلیغاتی معمولا  یا به صورت آرشیوی است یا ترکیب مستند و آرشیو، که دومی بیشتر تجربه شده و معمولا  کارکرد بیشتری هم دارد. اینگونه است که کارگردان به همراه دوربین چند روزی را با نامزد همراه می‌شود.


 با او به جلسات، نشست‌ها، محل کار و حتی داخل حریم خصوصی خانه می‌رود تا مخاطبان را با زندگی روزمره او آشنا کنند. دراین میان بعضا  از سخنرانی‌های مهم او هم استفاده کرده و حتی گاهی کارگردان مستند شخصا  با نامزد گفت‌وگو می‌کند. البته در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی بوده که خروجی موفقی نداشته و حتی مورد اشکال مخاطبان هم قرار گرفته است اما موضوع درباره فیلم آقای قاضی‌زاده خاص‌تر از همیشه است. قبل از ورود مستقیم به مستند او باید یک مساله را بررسی کنیم. آیا اصولا  نامزدهایی که تا چندهفته پیش برنامه مشخصی برای حضور در انتخابات نداشته‌اند و حتی شانس چندانی برای عبور از فیلتر شورای نگهبان برای خودشان قائل نبودند، امکان برنامه‌ریزی و ساخت یک مستند تبلیغاتی باکیفیت را دارند؟ این موضوع را می‌توان به سایر اقدامات نامزدهایی از این دست تعمیم داد.
عبور از مرز مستند
فیلم قاضی‌زاده را باید نمونه کامل یک شکست در فعالیت تبلیغاتی دانست. نه ایده محتوایی مشخصی دارد و نه حداقل‌های تکنیکی را رعایت کرده است. فیلم با حضور او در بیمارستان شروع می‌شود. همان ابتدا مشخص می‌شود که باید پدیده خاص در فیلم‌سازی انتخاباتی طرف‌ایم. این‌بار دوربین نه به‌عنوان یک ناظر در کنار نامزد که از طرف او و دیگران به رسمیت شناخته شده که در مقام دوربین یک کار داستانی نقش‌آفرینی می‌کند. هرچند که بسیاری از رفتار نازمردهای در مستندهای تبلیغاتی از پیش تعیین شده است و نمونه معروف‌اش فیلم سال94 آقای روحانی ساخته حسین دهباشی است اما هیچ‌کدام از نمونه‌های قبلی مرز بین مستند و داستان را رد نکرده‌اند. نقطه اساسی شکست تمام عیار فیلم تبلیغاتی قاضی‌زاده عبور از همین مرز است. او با طراحی اشتباه سازندگان فیلم‌اش، از یک نامزد انتخابات در سال1400 به یک بازیگر در نقش نامزد-آن هم در سطح ویدیوهای اینستاگرامی- بدل شده است. دیالوگ می‌گوید، اکت و ری‌اکشن دارد و هرچیز دیگری که نباید داشته باشد! وقتی مخاطب قرار است برای رأی به یک نامزد انتخابات قانع شود باید هرچه بیشتر در فضای رئال قرار بگیرد که بتواند واقعیت را بپذیرد و پیرو آن شعارها و وعده‌های آن نامزد را هم هضم کند اما وقتی فضا به شکلی ناشیانه به سمت داستان، نمایش و حتی فانتزی می‌رود دیگر نه تنها کارکردی ندارد، بلکه به یک ضدتبلیغ بزرگ تبدیل می‌شود.

سیر اشتباهات
از نبود یک خط مشخص وهمچنین ایرادات تکنیکی مستند قاضی‌زاده گفتیم. اما
 بد نیست به برخی از آن‌ها اشاره کنیم. اولین مورد که معطوف به این مستند نیست استفاده مکرر و نابجا از اسلوموشن است. استفاده از صحنه آهسته کاربرد و کارکرد مشخصی دارد که تنها در صورت داشتن منطقی مشخص این اتفاق رخ می‌دهد. غیر از این باشد تنها به یک اقدام تزیینی تبدیل می‌شود. یک مستند باید حاوی نظرات و ایده‌های نامزد درباره مسائل مهم مثل اقتصاد، اشتغال، مسکن، سیاست خارجی و... باشد. در مستند مذکور بجز چند جمله کلی و مبهم هیچ چیز مشخصی دیده نمی‌شود. استفاده از ایده صدای بیسیم هم‌رزم آقای قاضی‌زاده شاید در روی کاغذ دل‌نشین باشد اما نه بدرد چنین مستندی می‌خورد و نه اصولا  خروجی‌اش درست از آب درآمده است. حضورش در دفتر و برخورد با کارمند خودش، مکالمه تلفنی با فرزندش و... همه اشتباهاتی پشت هم هستند. اما سکانس پرحاشیه این فیلم مربوط به حضورش درخانه و صرف غذا در کنار مادر است. مشخص است که این سکانس صرفا  برای «سفره انقلاب» طراحی شده که سپس و با نحوه تکاندن سفره روی فرش(یا به تعبیری زیرسفره‌ای) مثل ریختن آب سردی روی سر مخاطب است که احتمالا  اگر یک نفر با نگاهی معمولی-نه حرفه‌ای- این سکانس را قبل از پخش دیده بود حتما  عمق فاجعه را به نامزد محترم گوشزد می‌کرد. اصلا  عجیب نیست که براساس این مستند نتیجه بگیریم جناب قاضی‌زاده نه برنامه مشخصی برای اداره کشور و مشکلات اساسی‌اش دارد و نه حتی توانسته تیم کاربلدی برای ستاد و تبلیغات‌اش گردهم بیارود.

سوژه فضای مجازی
فیلم مستند تبلیغاتی سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نامزد انتخابات 
ریاست جمهوری‌۱۴۰۰ به سوژه کاربران فضای مجازی بدل شده است. فیلم تبلیغاتی قاضی‌زاده‌هاشمی در فضای مجازی به سوژه کاربران تبدیل شده و بسیاری از ایرانی‌ها قاضی‌زاده را شایسته دریافت اسکار می‌دانند! این بخش از مکالمه قاضی زاده با دخترش ، مونولوگی از او در خودروی سواری و سکانس دیگری از این فیلم تبلیغاتی که او سفره را روی فرش می‌تکاند با واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. به همین خاطر چند توییت در این موضوع را مرور می‌کنیم.
یکی از کاربران در واکنش به مستند قاضی‌زاده نوشت: «فیلم تبلیغاتی قاضی‌زاده‌هاشمی از اون فیلم است که حداقل تا یه هفته درگیرت می‌کنه، من این تجربه رو بعد از جزیره شاتر داشتم.»
کاربر دیگری توییت کرد:«قدیما سفره رو اگر وسط اتاق می‌تکاندید، خانم خانه چنان بلایی با جارو و دسته جارو سرت می‌آورد که قرمه سبزی خورده شده از دماغت بیرون بزند.»یکی به کنایه نوشت: مستند «انتخاباتی» یا سریال «کلید اسرار»؟
یکی از کاربران با اشاره به مکالمه نامزد با فرزندش نوشته:«یه دیالوگ از فیلم تبلیغاتی قاضی‌زاده‌هاشمی: خبری از اون دانشجویی که گفتم رفته رو مین گرفتی؟ -آره، به بیمارستان زنگ زدم. گفتن پاشو از زیر زانو قطع کردن. یعنی دیگه کاری نمیشه براش کرد؟ -تا عصر خبر می‌دن.
کاربر دیگری در توییتر نوشته:« رقیب اصلی قاضی‌زاده‌هاشمی فقط شخص مرحوم هاشمیه با سکانس معروف؛ « نگران نباش دخترم! من هم فردا امتحان دارم »

 فیلم تبلیغاتی قاضی‌زاده‌هاشمی در فضای مجازی به سوژه کاربران تبدیل شده و بسیاری از ایرانی‌ها قاضی‌زاده را شایسته دریافت اسکار می‌دانند

  •  

دیدگاه‌ها
دیدگاه تازه‌ای تایید نشده است...