۳۷۹۶

گفت‌و گو ی «صبح‌نو» با هادی انباردار تهیه‌کننده «ماهی و برکه»

رویاهای‌تان را دنبال کنید

فیلم سینمایی «ماهی و برکه» به کارگردانی علی براتی و تهیه‌کنندگی هادی انباردار ازجمله فیلم‌های سینمای کشورمان است که اخیرا در رویدادهای بین‌المللی حضور یافته و با واکنش‌های مثبتی هم روبه‌رو شده است.فیلم به زندگی مخترعی (علی یزدانی) به سه دوره کودکی، نوجوانی و جوانی او می‌پردازد.

فیلم سینمایی «ماهی و برکه» به کارگردانی علی براتی و تهیه‌کنندگی هادی انباردار ازجمله فیلم‌های سینمای کشورمان است که اخیرا در رویدادهای بین‌المللی حضور یافته و با واکنش‌های مثبتی هم روبه‌رو شده است.فیلم به زندگی مخترعی (علی یزدانی) به سه دوره کودکی، نوجوانی و جوانی او می‌پردازد. این مخترع در مسیر ساخت اختراعش دچار چالش‌هایی می‌شود که برای خانواده و اطرافیانش دردسرهایی را ایجاد می‌کند.

یک فیلم انگیزشی
 به‌تازگی  Tom. W منتقد آمریکایی در یادداشتی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «ماهی و برکه» پرداخت.  «فیلم ماهی و برکه، فیلمی قوی و انگیزشی است! این فیلم نوجوانی را به تصویر می‌کشد که باوجود مشکلات بسیار، همچنان از رویاهای خود دست نمی‌کشد و این موضوع برای مخاطب بزرگسال بسیار مناسب است. من از تماشای تلاش‌های این شخصیت، بسیار لذت بردم. داستان روایتگر نوجوانی 12ساله به نام علی یزدانی است. مخترعی خودساخته و دردسرساز که با مشکلات زیادی در مدرسه روبه‌رو می‌شود که در نهایت باعث اخراج او از مدرسه می‌شود. بعد از اخراج از مدرسه، فرصتی نصیب او می‌شود که  با جمعی از دانش‌آموزان نخبه در یک کمپ علمی همراه می‌شود اما با یک اشتباه کوچک، قطار رویاهای او از ریل خارج می‌شود. این فیلم به‌درستی مسیر پردردسر یک مخترع، جدی نگرفتن او و مشکلاتی را که باید با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کند، به ما نشان می‌دهد. من مجذوب صحنه‌ای هستم که علی یزدانی سعی دارد با ساخت یک هواپیمای بالدار، خود را به اوج برساند و تمام دوستانش با جدیت او را همراهی می‌کنند. این صحنه نمایانگر کارگروهی است اما صحنه‌ای که بیش از همه مرا تحت‌تاثیر قرار داد آن جایی بود که علی یزدانی به‌دلیل حسادت به دختری که عموما همه توجهات را به خود جلب می‌کند، به سیم آخر زده و برای جلب‌توجه از دکل بالا رفته و اختراع خود را در بالای آن قرار می‌دهد. او می‌خواست خودش و اختراعش دیده شوند! صحنه دیگری که مرا مجذوب خودش کرد، صحنه 18سالگی علی است، زمانی که هنوز مصرانه تصمیم دارد که یک مخترع باشد. چیزی که بیشتر از همه در این فیلم مرا تحت‌تاثیر قرار داد،  کلوزآپ‌هایی بود که از علی، هنگام مواجهه با عواقب کارهایش گرفته شده بود. علی تصمیم می‌گیرد رویایش را برخلاف تمام موانع و محرومیت‌ها پیگیری کند و از آن دست نکشد. پیام این فیلم این است که رویاهای خود را دنبال کنید حتی اگر این رویا با استقبال اطرافیان مواجه نشود. من به این فیلم پنج ستاره از پنج می‌دهم و آن را برای سنین 12 تا 18سال و همچنین مخاطب بزرگسال پیشنهاد می‌کنم.»
 
علی براتی خوش‌فکر و ایده‌پرداز است
 هادی انباردار، تهیه‌کننده «ماهی برکه» درباره شکل‌گیری ایده و ساخت این فیلم به «صبح‌نو» گفت: علی براتی از جوان‌های خوب، خوش‌فکر و ایده‌پرداز است. او از جوانان بااستعداد استان فارس است. علی براتی قصد ساخت فیلم دیگری داشت که طی گفت‌وگوهایی که داشتیم، تصمیم گرفتیم به نکته مهمی که درباره حمایت از نخبگان مطرح می‌شود، بپردازیم. وی ادامه داد: البته علی براتی تاحدودی تجربه چنین اتفاقی را داشت و تصمیم گرفتیم آن را براساس یک قصه واقعی بسازیم. دوستان نویسنده به نگارش قصه اقدام کردند. سپس این موقعیت پیش آمد که با یک تیم حرفه‌ای همکاری کنیم. انتخاب بازیگر و عوامل انجام شد.
انباردار درباره فیلمبرداری «ماهی و برکه» بیان کرد: یک تیم حرفه‌ای از عوامل سینما را جمع کردیم و در همان شهرستان اقلید استان فارس کار را جلوی دوربین بردیم. نهایتا خروجی آن شد که الان روی پرده می‌رود.
تهیه‌کننده این فیلم با اشاره به دشواری‌های تولیدی این کار توضیح داد: همانطور که شما اشاره کردید با دشواری‌های زیادی روبه‌رو شدیم. راستش وقتی کار را شروع کردیم گمان نمی‌کردیم تا این حد با مشکلات روبه‌رو شویم. زندگی شخصیت اصلی فیلم در سه مقطع کودکی، نوجوانی و جوانی روایت می‌شود. طبیعی است که انتخاب بازیگر برای این نقش و همینطور برخی مسائل تولیدی کارمان را پیچیده می‌کرد. در ابتدا این مشکلات را پیش‌بینی نکرده بودیم اما به‌مرور با آن‌ها مواجه شدیم. وی درباره هدف‌شان از ساخت این فیلم گفت: این مشکلات را قبول کردیم تا به این مساله مهم پرداخته باشیم. نخبگانی که در کوچه و پس‌کوچه‌ها گم می‌شوند، مثل ماهی‌هایی که در برکه می‌مانند و اقیانوس را نمی‌بینند. همه این مسائل باعث می‌شود که آن‌ها دستخوش ماجراهایی شوند. انباردار درباره دوری از شعارزدگی در این فیلم بیان کرد: از ابتدا تکلیف خودمان را می‌دانستیم. دنبال گیشه نبودیم. دنبال ساخت یک فیلم نجیب و خوب بودیم که حرفی برای گفتن داشته باشد. مسلما سوژه و فضای فیلم ما مناسب گیشه پرفروش نیست. شخصا معتقدم فیلمسازی مثل یک باغبان است. پای یک نهالی می‌نشینیم تا بزرگ شده و ثمر دهد. میوه آن نهال را دیگران استفاده می‌کنند. لذت این اتفاق از درآمدش بسیار بیشتر است. وی افزود: به نظرم سینما مثل یک مکتب، جایی است که درس می‌دهد. یک زمانی از پای منبر قصه‌ها را می‌شنیدیم و از آن‌ها درس می‌گرفتیم. سینما فرصتی است که اگر درست پرداخته شود، می‌تواند نقش یک الگو را برای آدم‌ها داشته باشد. این مساله امروز گم شده و بیشتر توجه‌ها با گیشه است. درست است که سینما یک صنعت است و گیشه لازمه آن است اما نباید هدف اصلی باشد.
هادی انباردار در پایان با اشاره به برنامه‌های آینده‌اش گفت: درحال فکر به کارهای آینده هستیم. دوست دارم کار بعدی را هم با علی براتی مقابل دوربین ببرم. امیدواریم که با فضای «ماهی و برکه» بتوانیم باز هم کاری بسازیم. تلاش داریم در کنار اتفاقات خوبی که برای «ماهی و برکه» در رویدادهای بین‌المللی سینمایی می‌افتد، بتوانیم شرایط را برای اکران فیلم در داخل هم مهیا کنیم و قبل از آن در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان شرکت دهیم.

  •  

دیدگاه‌ها
دیدگاه تازه‌ای تایید نشده است...